tisdag 2 mars 2010

Han har bland annat sålt Nicole Kidmans baddräkt till högstbjudande till förmån för Biståndscentret i Eslöv. ”Målet var att få pengar till minst 6 kor” berättade han, till ett projekt där man köpte kor för att skänka till fattiga människor i Indien. Istället blev det uppskattningsvis 17.

Zlatko Nedanovski, en före detta elev på Bergagymnasiet, har många bollar i luften och under måndagen den förste mars besöktes Sp2a av honom. Han är marknadschef för MIX Megapol, och har tidigare arbetat på Z-TV då han exempelvis intervjuade Victoria Beckham och Shaggy, och med evenemang kring Fröken Sverige och Guldbaggen. Han talade om ordens makt att påverka och var en inspiratör inför klassens stundande projekt inom ramen för Diplomerad Gymnasieekonom. De ska de genomföra en reklamkampanj och arbeta med ord och bilder.

”Orden finns alltid med oavsett om reklamen är på TV eller i radio” förklarade Zlatko och exemplifierade med ordet ”skön” som används till MIX Megapols målgrupp som är kvinnor över 25 år. ”Ett ord som ’fet’ hade aldrig fungerat i detta sammanhang” förklarade han.

”Det finns en marknad för allting, det gäller bara att hitta en köpare” sa Zlatko, och utgick från TV:n i undervisningssalen. Den hade kunnat säljas till dem som är trötta på ny teknik eller inte förstår sig på den, eller som tänker miljömedvetet sammanfattade han.

Han uppmanade eleverna att försöka jobba över gränserna och se bortom en mall och istället söka sina egna vägar för att uppmärksamma vägen till målet och inte bara ändstationen. Hur eleverna tar emot hans råd återstår att se när de redovisar sina reklamkampanjer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar