onsdag 10 mars 2010

REKLAMKAMPANJ

Ni ska jobba cirka fyra i en grupp med att ta fram en reklamkampanj för en utvald produkt till en definierad målgrupp. Tänk er att ni arbetar på en reklambyrå och får ett nytt uppdrag. I kampanjen skall ingå en reklamfilm på 30 sekunder, en radioreklam på 30 sekunder samt en tidningsannons. Ni kan även ta med andra medier i er kampanj. Välj också i vilken/vilka TV-, radiokanaler och tidningar ni vill visa er reklam. Uppgiften redovisas muntligt inför klassen och ni visar och förklarar då utformningen av kampanjen. Motivera utifrån företagsekonomiska, språkliga och psykologiska aspekter. Alla i gruppen skall medverka i både utformning och redovisning av kampanjen.

Tider: Vi börjar jobba på projekttiden onsdagar klockan 08.05-10.15 med start den 10 mars. Vecka 12 har ni även lektionstiderna i svenska och företagsekonomi till ert förfogande.

Redovisning: Redovisning på projekttiden onsdagen den 7 april klockan 08.05 i sal 307.

De olika reklamuppdragen

1. Frukt och grönt – socialstyrelsen
Den statliga myndigheten Socialstyrelsen (socialstyrelsen.se) avser att göra en kampanj för att få oss att äta mer frukt och grönsaker. Enligt Livsmedelsverkets (slv.se) bör en vuxen äta ca 500 gram frukt och grönsaker varje dag, vilket motsvarar tre frukter och två stora ”nävar” grönsaker. I verkligheten äter vi dock betydligt mindre, vilket socialstyrelsen alltså vill ändra på av hälsoskäl.

Mål: Öka svenskarnas konsumtion av frukt och grönsaker
Målgrupp: Alla personer över 18 år bosatta i Sverige
Budskap: Ät mer frukt och grönsaker så mår du bättre

2. Yoggi Yalla – Arla
Arla vill ha en reklamkampanj för sin drickyoghurt Yoggi Yalla inför den försäljningsstarka perioden juni-augusti. Företaget vill att ni tar fram en lämplig sommarsmak och även designar förpackningen, som dock skall utgå från samma plastflaska som vanligt. Den speciella smaken skall bara finnas under sommarmånaderna. Arla vill i kampanjen satsa på en yngre målgrupp, 15-25 år.

Mål: Öka försäljningen av Yoggi Yalla till målgruppen med 25% jämfört med förra sommaren.
Målgrupp: 15-25 år

3. DATE – Cederroth
DATE har funnits sedan år 1976 och är en doftserie för tjejer och yngre kvinnor från det svenska företaget Cederroth. Det finns nu fyra olika doftserier med Eau de Toilette samt deo och antiperspirant. Priserna är ganska låga. Företaget vill nu storsatsa för att stärka varumärket DATE på den svenska marknaden. Kampanjen skall vara attitydreklam.

Läs mer på www.date.cederroth.com/date_dofter.html

Mål: Stärka varumärket DATE i målgruppen
Målgrupp: Tjejer 12-20 år

4. Åre på sommaren - Åreföretagarna
Åreföretagarna är organisation med 200 medlemsföretag som bedriver verksamhet i Åre. En av huvuduppgifterna är att marknadsföra Åre som resmål. Organisationen skall nu göra en reklamkampanj för att locka människor till Åre även på sommaren.

Mål: Öka antalet hotellövernattningar i Åre under sommaren 2010 med 10% jämfört med föregående sommar.
Målgrupp: Barnfamiljer bosatta i Götaland och Svealand

Läs mer på: www.are360.com/sv/Areforetagarna.aspx

5. BMW C1 – BMW Sverige AB
BMW har tagit fram en liten skoter för stadstrafik. Den har en elmotor på 27 hästkrafter och räckvidden efter en batteriladdning är 9 mil. Toppfarten är 100 km/h. Vi tänker oss att skotern finns framme för försäljning nu i vår. Skotern är främst avsedd för stadstrafik. Priset är på ca 50 000 kronor.

Läs mer på t ex: www.teknikensvarld.se/nyheter/091007-bmw-c1-e/index.xml

Mål: I samverkan med återförsäljarna sälja 500 stycken C1 under år 2010
Målgrupp: Stadspendlare i främst Stockholm, Göteborg och Malmö

6. Ahlgrens bilar cabriolet – LeafSweden AB
Företaget LeafSweden AB vill göra en sommarkampanj för varumärket Ahlgrens bilar. Man planerar att tillverka en särskild cabrioletmodell för bara sommaren 2010, med försäljning juni-augusti. Godisbilarna kommer att vara av modell Volvo C70 och i samma färger som de traditionella bilarna. Man har tidigare med framgång haft olika modeller under begränsade tider, exempelvis miljöbilar.

Mål: Attitydreklam – folkets sommargodis!
Målgrupp: Samtliga godiskonsumenter i Sverige

Lycka till!!
Carolina, Anders och Cecilia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar