onsdag 10 november 2010

ATT SKRIVA AFFÄRSBREV – EN INSTRUKTION

Ett affärsbrev är en formell skrivelse, och det innebär att texten följer ett bestämt mönster, och har ett inriktat syfte. Formella texter är ofta korta och koncisa och språket ska vara ett vårdat vardagsspråk. Reglerna för affärsmail är inte enhetliga men tänk på att ett affärsbrev ska vara:

• klart och logiskt
• kortfattat och exakt
• artigt och uppmärksamt
• överskådligt uppställt

Mottagaren av brevet vill snabbt få ut det viktigaste av innehållet så undvik att vara omständlig. Sedan bör du tänka på din ton som ska vara personlig men formell. Tänk på att disponera texten i stycken för att förenkla läsningen.

Tänk på följande:

• Undvik grafiska inställningar (såsom fetstil, kursiv och understrykningar) eftersom det inte är säkert att din mottagare kan se dem.
• Läs igenom din text för att undvika onödiga slarv- och stavfel.
• Undvik förkortningar
• Tänk på tilltalsord. Ofta förekommer du, men ni är accepterat i många sammanhang.

Skriv mellan 150 och 250 ord, och maila texten till mig: carolina.ignell@eslov.se

Klicka på rubriken om du känner att du vill få ytterligare information eller hitta stora delar av informationen ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar