Din uppgift är att hitta en etisk frågeställning med en konkret ekonomisk anknytning, och jag är imponerad över hur ni har angripit uppgiften. Dessa ämnen arbetar grupperna med:
Ska alla betala för ett parkeringshus vid stationen i Eslöv? Vem drabbas? Vilka är de ekonomiska och miljömässiga konsekvenserna? Gruppen intervjuar pendlare och kommunalpolitiker.
Fördelar och nackdelar med Spotify – sett ur användarnas intresse men även artisternas och investerarna.
Nedladdning på nätet – laglig och olaglig. Gruppen intervjuar företrädare för Piratpartiet och artister.
Vilka etiska och ekonomiska konsekvenser blir det när Sverige skickar soldater till Afghanistan? Sett ur soldaternas, försvarsmaktens och politikers perspektiv.
Kollektivtrafikens prissättning i och med inköp av nya miljötåg. Vill konsumenter betala? Hur mycket? Vilka värden är viktiga för tågresenärer - miljöaspekter eller komfort? Vilka konsekvenser uppfattar pendlare och representanter för Pågatågen.
Skolmaten i Eslöv. Hur upplever eleverna, serverings- och tillagningspersonalen samt politiker den? Denna fråga kopplas till en aktuell diskussion av matkostnader per elev och den kritik som riktas mot skolmaten på Berga i medier.
Vad innebär 20års gräns på systembolaget för de som är yngre än 20? Vilka ekonomiska konsekvenser kan finnas på denna åldersgräns? Eleverna intervjuar ungdomar under 20 samt representanter för Systembolaget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar